Slovenská komora stavebných inžinierov

Poliaci postavia ročne dvesto kilometrov diaľnic, my len desatinu z toho. Zákon o verejnom obstarávaní treba zmeniť

Kde je vôľa, tam je cesta, a kde je cesta, tam je život,“ zaznelo pred niekoľkými dňami na medzinárodnej konferencii o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest v krajinách V4. Na Slovensku ich máme oproti EÚ žalostne málo. Po riešenia pritom nemusíme chodiť ďaleko, veľkým vzorom nám môže byť napríklad Poľsko, ktoré ročne postaví desaťnásobne viac kilometrov diaľnic ako Slovensko. Odborníci sa zhodujú, že na prelomenie žalostného stavu treba zmeniť legislatívu o verejnom obstarávaní.

Myšlienku z úvodu tohto článku vyslovil na záver svojho príhovoru generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimír Jacko. Pomalú výstavbu diaľnic na Slovensku podľa neho spôsobili nedostatočná príprava a zlá koncepcia.

V súčasnosti máme v Slovenskej republike vybudovaných 830 kilometrov diaľničnej siete a rýchlostných ciest. Predpokladáme, že do roku 2025 dobudujeme ďalších 50 až 60 kilometrov, čo máme rozostavané,“ povedal Jacko. Diaľničiari podľa neho chcú dovtedy odovzdať do používania motoristom aj dva kritické úseky D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové a Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať.

Poliaci stavajú mnohonásobne rýchlejšie

Naši susedia zo zoskupenia V4 sú pritom výrazne popredu. Napríklad Poľsko od vstupu do EÚ v roku 2004 vybudovalo približne 4-tisíc kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Do roku 2030 by to malo byť 5-tisíc kilometrov.

Zatiaľ čo v Poľsku sa stavia rýchlosťou približne 200 kilometrov za rok, na Slovensku máme ročný priemer výstavby diaľnic len 21 kilometrov, čo je takmer desaťnásobný rozdiel.

Národná diaľničná spoločnosť sa chce v procese od začiatku prípravy po ukončenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest priblížiť úspešnejším krajinám v tejto oblasti, napríklad spomínanému Poľsku. „Máme pred sebou veľmi veľa práce, aby sme v tejto oblasti urobili zmenu,“ povedal generálny riaditeľ NDS Jacko.

Slovenskí predstavitelia odborných aj štátnych inštitúcií, ktorí boli na konferencii prítomní, sa zhodujú, že proces výstavby diaľnic na Slovensku je potrebné urýchliť. Riešením je podľa nich zmena zákona o verejnom obstarávaní.

„Nastal čas, aby sme urobili od základu nový zákon. Veľmi nás limituje v našich činnostiach,“ poznamenal Jacko.

Inšpirovať sa môžeme aj v Rakúsku

Na konferencii vystúpil aj prezident Európskej rady inžinierskych komôr Klaus Thurriedl. Predstavil niekoľko bodov, ktoré zlepšujú výber kvalitného víťaza verejného obstarávania. Ako absolútne negatívne vyhodnotil obstarávanie na základe najnižšej ceny, čo v dlhodobom horizonte v praxi prinášalo neistotu a dodatočné náklady.

„Asfinag [rakúsky štátny podnik pre financovanie diaľnic, pozn. red.] vždy fungoval na princípe súťaženia na základe najnižšej ceny a sami sa museli naučiť z vlastných skúseností, že projekty za najnižšie ceny jednoducho neboli dobré. Mali sme raz situáciu, že na verejnom obstarávaní spoločnosti Asfinag sa nikto nezúčastnil. Každý vedel o tom, že rozhodujúca je iba cena, čo v tomto prípade nebolo udržateľné,“ poznamenal Thurriedl.

Pre trvalú infraštruktúru je preto podľa jeho slov pri hodnotení potrebné zohľadniť kvalitu váhou 70 percent a cenu len 30 percent.

Pri vyhodnocovaní kvality je podľa Thurriedla potrebná analýza skúseností tímu, ktorý bude výstavbu pripravovať a realizovať. Za nevyhnutné považuje aj vyžadovanie odhadovaných nákladov v podrobnom vypracovaní. Na základe takéhoto dokumentu by následne bolo možné vyhodnotiť aj primeranosť nákladov, pričom spoločnosti, ktoré uvádzajú neprimerane nízke náklady alebo šetria tam, kde im to zákon neumožňuje, by mohli byť automaticky vylúčené z verejného obstarávania.

Zohľadnenie kvality pri verejnom obstarávaní úspešne zrealizovali aj v Česku. Uviedol to riaditeľ úseku výstavby Riaditeľstva ciest a diaľnic (ŘSD) ČR Petr Kůrka. Podľa neho je však koncept váha 70 percent pri posudzovaní kvality tímu zhotoviteľa administratívne príliš náročný. V praxi sa im osvedčila váha 40 percent, čo znamená významnú úsporu času pri schvaľovaní.

Ako by mal nový zákon vyzerať?

Nový zákon o verejnom obstarávaní by mal na Slovensku zrýchliť proces výstavby diaľnic, no zároveň preferovať kvalitu, nie minimálnu cenu. Takáto zmena by podľa predsedu Slovenskej komory stavebných inžinierov (SKSI) Vladimíra Benka priniesla úsporu investícií do budúcnosti, ako aj využívanie najnovších technológií pri ich výstavbe.

Na konferencii, ktorú zorganizovala SKSI, vystúpil aj predseda Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR Martin Hybký, ktorý predstavil aj niektoré praktické zmeny, ktoré by mal priniesť nový zákon o verejnom obstarávaní. Najdôležitejším prínosom by mala byť zmena, podľa ktorej budú schvaľovania vedľajších výstavieb prebiehať súčasne so schvaľovaním hlavnej stavby. Prispieť k urýchleniu povoľovacích procesov by mala aj elektronizácia komunikácie medzi obstarávateľom a štátnymi orgánmi.

„Podľa nášho názoru by sa čas od technickej štúdie až po prevádzku mal skrátiť až o päť rokov,“ povedal Hybký. Podľa ním uvedených výpočtov by sa tak celý proces výstavby diaľnic mal urýchliť zo súčasných približne štrnástich rokov na deväť.

Autor: Damián König

Celý článok: https://standard.sk/459774/poliaci-postavia-rocne-dvesto-kilometrov-dialnic-my-len-desatinu-z-toho-zakon-o-verejnom-obstaravani-treba-zmenit